INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Agnieszka Durlej-Krach
Tytuł „Wielki podbój zamorski” („La Gran conquista de Ultramar”): perspektywa genologiczna
Słowa kluczowe La Gran conquista de Ultramar, genologia, wyprawy krzyżowe
Strony 175-184
Pełny tekst
Tom 37

Streszczenie

Wielki podbój zamorski jest kompilacją czterech gatunków literackich: kroniki, powieści, pieśni o czynach i legendy. Traktuje o wyprawach krzyżowych. Stanowi kompilację dzieła Historia rerum in partibus transmarinis gestarum autorstwa Wilhelma z Tyru oraz niektórych starofrancuskich chansons de geste, takich jak: Pieśń o Rycerzu z Łabędziem, Berta Wielkostopa, Młodzieńcze czyny Gotfryda, Mainete, Herakliusz, Pieśń o Antiochii oraz Pieśń o Jerozolimie. Niektóre z nich przynależą ponadto do gatunku legendy czy powieści rycerskiej. Obecne są też reminiscencje tekstów hagiograficznych oraz warstwy subgatunkowe: „powieść historyczna”, „zbiór legend z tłem historycznym”, „kronika rycerska” czy „pieśni o czynach chrześcijan”. Dzieło to uwzględnia także typowe dla swojej epoki toposy: homo viator, ubi sunt, memento mori czy danse macabre. Na wielowarstwowość Wielkiego podboju zamorskiego składają się także różne wpływy heterotoponimiczne. Poszczególne mikroteksty zostają włączone w całość tego dzieła literackiego jako makrotekstu.