| Autor | Marek Pieniążek |
|---|---|
| Tytuł | Poetycka performatywność sceny: przykład Piwnicy pod Baranami |
| Słowa kluczowe | literatura, scena, poeta, odbiór, performatywność |
| Strony | 465-481 |
| Pełny tekst | |
| Tom | 36 |
Autor omawia performatywny status dzieła poetyckiego. Z uwzględnieniem filozofii dramatu (J. Tischner) bada relacje poetów Piwnicy pod Baranami ze sceną prezentacji. Wyjście poza model linearnej komunikacji literackiej oraz strukturalną koncepcję dzieła pozwala na dostrzeżenie w ich twórczości istotnych wartości, umykających analizie tekstocentrycznej. Estetyka performatywności (E. Fischer-Lichte) oraz poetyka doświadczenia (R. Nycz) umożliwiają wskazanie szczególnego znaczenia bezpośredniej relacji poetów z odbiorcami. Autor odsłania jej specyfikę w odniesieniu do scenicznych działań Piotra Skrzyneckiego oraz twórczości Andrzeja Bursy.