INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Monika Łodej
Tytuł Testowanie uczniów z dysleksją uczących się języka angielskiego jako obcego: podejścia do inkluzji w klasie szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem polskiego kontekstu edukacyjnego
Słowa kluczowe test, dysleksja, angielski jako język obcy, użyteczność, inkluzja
Strony 323-342
Pełny tekst
Tom 32

Streszczenie

Dotychczasowe badania nad sposobami i procedurami testowania przyrostu wiedzy uczniów uczących się języka angielskiego jako obcego koncentrowały się na uczniach typowych raczej niż na uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Niniejsze badanie, poprzez analizę procedur i praktyk stosowanych przy testowaniu ucznia z dysleksją, stara się tę lukę zapełnić. Jest to pierwsze badanie podejmujące próbę analizy użyteczności testów przeznaczonych dla uczniów z dysleksją i ich wykorzystania przez polskich nauczycieli języka angielskiego. Analiza danych pokazuje, iż nauczyciele rozszerzają wykorzystanie takich testów o grupę uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak i o uczniów bez specjalnych potrzeb. Równocześnie, użyteczność tych testów jest ograniczana z powodu braku spójnych regulacji dotyczących testowania języka angielskiego uczniów z dysleksją podczas sprawdzianów śródrocznych oraz na egzaminach końcowych.