Autor | Joanna Kogut |
---|---|
Tytuł | Ciało malowane – piękno jako twór konsumpcyjny |
Słowa kluczowe | cielesność, uroda, moda, hiperrzeczywistość, konsumpcjonizm |
Strony | 133-143 |
Pełny tekst | |
Tom | 30 |
W dzisiejszym świecie cielesność wkracza coraz bardziej w przestrzeń społeczną. Pomalowane ciało stwarza wizerunek człowieka. Ludzie częściej postrzegani są przez pryzmat powierzchniowego wyglądu, aniżeli poprzez swą osobowość. Nieskazitelne oblicze i zewnętrzny image stają się dla wielu priorytetem. Stosunek do ciała zmieniał się na przestrzeni wieków. W wyniku przemian cywilizacyjnych, uwidocznił się jego kanon, nie tylko wyrażony w kulcie młodości i urody, lecz również jako przejaw konsumpcyjnego stylu życia. Malowane ciało jest towarem konstytuowanym przez modę. Wytworem, który należy zmieniać i poprawiać. Piękno kreowane w modowych pismach, Internecie, telewizji staje się narzędziem tworzenia innej rzeczywistości, nazywanej przez Baudrillarda „hiperrzeczywistością”. Wpisuje się ono w problematykę filozofii reprezentacji, a tam uroda nie jest już darem niebios, lecz sankcjonowanym obowiązkiem.