INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Paulina Drozdowska
Tytuł W stronę performansu – inscenizacja „Samotności pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa według Radosława Rychcika
Słowa kluczowe Radosław Rychcik, Bernrad-Marie Koltès, performans, adaptacja, Samotność pól bawełnianych, dramat, kulturoznawstwo, teatr, antropologia
Strony 231-250
Pełny tekst
Tom 30

Streszczenie

Celem artykułu uczyniono rozpoznanie strategii adaptacyjnych, jakimi posłużył się Radosław Rychcik przygotowując w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach spektakl pt. „Samotność pól bawełnianych” na podstawie dramatu, o tym samym tytule, autorstwa Bernarda-Marie Koltèsa. Reżyser przeniósł na deski sceniczne tekst złożony – niemal w całości – z monologów dwóch postaci; ubierając go w formę koncertu muzycznego, by nadać mu w ten sposób: dynamikę, moc i rytm. Niezawodni okazali się aktorzy wykorzystujący szeroki wachlarz środków artystycznego wyrazu. Trzecim „aktorem” przedstawienia stała się wykonywana na żywo muzyka. Artykuł wzbogacono o perspektywę kulturoznawczą, autorka sięgnęła po wybraną teorię antropologiczną – koncepcję nie-miejsc Marca Augé, jako sposób na uobecnienie wyobrażonej niejako, nieistniejącej scenografii.