INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Sharaf Rehman
Tytuł Wizerunek kobiet w popularnym kinie indyjskim
Słowa kluczowe kino indyjskie, kobiety, stereotypy
Strony 157-173
Pełny tekst
Tom 29

Streszczenie

Popularne kino indyjskie jest przede wszystkim wpisane w schematyczną strukturę narracyjną. Mimo, że jest to tak naprawdę jedyne „medium masowe” w Indiach, tamtejsze kino to coś więcej niż rozrywka i eskapistyczne fantazje. Kino indyjskie angażuje się w krytykę społeczną i polityczną, promuje pewne ideologie a także umacnia indyjskie kulturowe i społeczne wartości. Celem tego artykułu jest zwięzłe przedstawienie roli społecznej, jaką odgrywa kino w Indiach oraz analiza stereotypów, którym podlegają postaci kobiece przedstawiane zazwyczaj w jednej z sześciu ról, jako: matki, żony, córki, synowe, wdowy oraz „inne kobiety”. Od lat 40tych XX wieku, kiedy Indie walczyły o niepodległość, do dzisiaj kiedy powoli stają się jedną z najważniejszych gospodarek świata, kino indyjskie zmieniło swój sposób przedstawiania kobiet. Artykuł ten pokazuje i omawia te zmiany poprzez analizę siedmiu najbardziej popularnych filmów z ostatnich siedmiu dekad.