INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Hanna Navrátilová
Tytuł „Ten Inny” i filozofia dialogu w twórczości Krzysztofa Kieślowskiego
Słowa kluczowe Inny, dialog, odpowiedzialność
Strony 181-187
Pełny tekst
Tom 28

Streszczenie

W swej pracy autorka prezentuje wpływ wybranych teorii filozoficznych na twórczość filmową Krzysztofa Kieślowskiego.
Filozofia dialogu, której przedstawicielem był Józef Tischner, czy też obraz wolności wyłaniający się z dzieł Fiodora Dostojewskiego stały się bez wątpienia inspiracją dla filmów Kieślowskiego.
Istota dialogu i tolerancja wobec Innego są myślą przewodnią zbioru wykładów Ryszarda Kapuścińskiego Ten Inny. Wnikliwa lektura eseji zmusza do zastanowienia się, czym owa inność jest.
Dzięki filmom Kieślowskiego mamy szansę stanąć twarzą w twarz z problemem wolności w świecie pustki egzystencjalnej, w którym prawo do wolności nie jest jednakowe dla wszystkich. Pomimo tego, dusza ludzka może zostać zbawiona. Ratunkiem dla niej staje się dialog z drugim człowiekiem – wspólny motyw filmów Kieślowskiego. O tym jakże istotnym przekazie nie wolno nam zapominać.