INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Walery Pisarek
Tytuł Symbol, WIZERUNEK, narracja – trzy poziomy perswazji
Słowa kluczowe symbol, słowa sztandarowe, wizerunek, stereotyp, narracja, public relations, perswazja
Strony 9-25
Pełny tekst
Tom 27

Streszczenie

Perswazyjne komunikowanie dokonuje się na trzech poziomach: symbolu, wizerunku i narracji. Ten artykuł poświęcony jest wizerunkowi. Wyraz wizerunek, obecny w polszczyźnie od XVI w., uznany został w połowie XX w. za przestarzały, ale w wieku XXI stał się wyrazem modnym, zwłaszcza w naukach społecznych i w publicystyce, gdzie występuje jako wyraz bliski znaczeniem wyrazom: obraz, stereotyp, profil, wyobrażenie, portret, model, wzorzec, wygląd.
W nauce o komunikowaniu bywa używany w dwóch znaczeniach: 1. ‘materialny obraz kogoś lub czegoś zawarty w przekazach medialnych; podobizna’ oraz 2. ‘mentalne wyobrażenie kogoś lub czegoś w świadomości społecznej; reputacja’. Wizerunek w znaczeniu pierwszym to wizerunek medialny badany zwykle przez analizę zawartości przekazów; wizerunek w znaczeniu drugim to wizerunek społeczny (publiczny) badany zwykle za pomocą sondażu opinii. Wizerunek społeczny (publiczny) krajów, firm, osób itp. bywa przedmiotem zainteresowania zarówno instytutów opinii publicznej, jak i firm oferujących usługi w zakresie public relations i marketingu.
Wizerunek jako termin wypiera stereotyp, np. dawne stereotypy narodowe nazywane są wizerunkami narodów; one stanowią główny przedmiot zainteresowania imagologii.