INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne

Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Michał Jasny
Tytuł Dysfunkcjonalizm metodologiczny i e-sport: możliwości zastosowania nowej propozycji analitycznej
Słowa kluczowe dysfunkcjonalizm metodologiczny, e-sport, sport
Strony 139-152
Pełny tekst
Tom 33

Streszczenie

Artykuł wpisuje się w nowy nurt interdyscyplinarnych badań nad sportowym charakterem zorganizowanego współzawodnictwa w grach wideo. Dysfunkcjonalizm metodologiczny jest sformułowaną niedawno perspektywą analityczną, ułatwiającą społeczną ocenę danej aktywności pod kątem jej sportowego statusu. Badacz, wychodząc od konkretnej definicji sportu, skupia się na pięciu podstawowych dysfunkcjach zaprzeczających sportowym wartościom, będących wskaźnikami kolektywnego definiowania danej działalności jako sportowej: dopingu, korupcji, polityzacji, komercjalizacji i mediatyzacji. W artykule skonfrontowano koncepcję dysfunkcjonalizmu metodologicznego z jednym z najnowszych i najszybciej rozwijających się fenomenów ponowoczesnej kultury – sportem elektronicznym (e-sportem).