INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Sharaf Rehman
Tytuł Dev Anand – pierwszy buntownik kina indyjskiego
Słowa kluczowe Bohaterowie literatury, film noir, bohater buntownika, kino indyjskie, John Garfield, Dev Anand
Strony 401-415
Pełny tekst
Tom 33

Streszczenie

W literaturze, a do pewnego stopnia w filmach, bohater wydaje się być człowiekiem o niezwykłych zdolnościach i dobrym sercu. Antybohater również ma nadprzyrodzone moce, ale jego motywy mogą być podejrzane. Filmy noir z późnych lat trzydziestych i wczesnych czterdziestych przedstawiły bohatera, który próbował zrobić coś dobrego, jednak jego przeszłość była mniej niż idealna, a jego działania, choć w dobrej sprawie, mniej niż heroiczne. Taki bohater – bohater buntownik – był egocentryczny i często kierowany przez żądzę pieniądza, zemstę lub pożądanie. James Cagney, John Garfield i Humphrey Bogart byli przykładami bohatera buntownika w kinie amerykańskim. Spośród trzech indyjskich legend filmowych lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych – Dilip Kumar, Raj Kapoor i Dev Anand – Dilip Kumar i Raj Kapoor zawsze byli pozytywnymi postaciami natomiast Dev Anand był bardziej odważny w wyborze ról i często grał postacie związane z przestępczością, hazardem i mafią. Wykorzystując analizę kontekstualną, artykuł ten śledzi rozwój postaci bohatera buntownika i analizuje role Dev Ananda jako jednego z pierwszych takich bohaterów w kinie indyjskim.