Autor | Sharaf Rehman |
---|---|
Tytuł | Dev Anand – pierwszy buntownik kina indyjskiego |
Słowa kluczowe | Bohaterowie literatury, film noir, bohater buntownika, kino indyjskie, John Garfield, Dev Anand |
Strony | 401-415 |
Pełny tekst | |
Tom | 33 |
W literaturze, a do pewnego stopnia w filmach, bohater wydaje się być człowiekiem o niezwykłych zdolnościach i dobrym sercu. Antybohater również ma nadprzyrodzone moce, ale jego motywy mogą być podejrzane. Filmy noir z późnych lat trzydziestych i wczesnych czterdziestych przedstawiły bohatera, który próbował zrobić coś dobrego, jednak jego przeszłość była mniej niż idealna, a jego działania, choć w dobrej sprawie, mniej niż heroiczne. Taki bohater – bohater buntownik – był egocentryczny i często kierowany przez żądzę pieniądza, zemstę lub pożądanie. James Cagney, John Garfield i Humphrey Bogart byli przykładami bohatera buntownika w kinie amerykańskim. Spośród trzech indyjskich legend filmowych lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych – Dilip Kumar, Raj Kapoor i Dev Anand – Dilip Kumar i Raj Kapoor zawsze byli pozytywnymi postaciami natomiast Dev Anand był bardziej odważny w wyborze ról i często grał postacie związane z przestępczością, hazardem i mafią. Wykorzystując analizę kontekstualną, artykuł ten śledzi rozwój postaci bohatera buntownika i analizuje role Dev Ananda jako jednego z pierwszych takich bohaterów w kinie indyjskim.