Autor | Agnieszka Rosińska-Mamej |
---|---|
Tytuł | Realizacje tekstowe prośby jako przejaw kompetencji komunikacyjnej młodzieży |
Słowa kluczowe | kompetencja komunikacyjna, makroakt prośby, realizacje tekstowe gatunku, młodzież |
Strony | 93-114 |
Pełny tekst | |
Tom | 27 |
Celem artykułu jest opis wyników analizy porównawczej próśb zrealizowanych przez młodzież z (zrekonstruowanym przez autorkę) ogólnym modelem makroaktu prośby. Punktem wyjścia prowadzonych rozważań jest charakterystyka semantyczna i pragmatyczna prośby oraz wyjaśnienie wykorzystanych w artykule pojęć z zakresu psychologii rozwojowej. Następnie autorka omawia podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma wspomnianymi wyżej modelami makroaktu prośby, wskazuje właściwości wieku dorastania wpływające na sposób formułowania przez młodzież makroaktów próśb oraz formułuje wnioski dotyczące kompetencji komunikacyjnej młodych Polaków.