INSTYTUT LITERATUROZNAWSTWA I JĘZYKOZNAWSTWA

Studia Filologiczne UJK

Philological Studies

ISSN 2300-5459 e-ISSN 2450-0380

 

Zaloguj

 

Autor Agnieszka Rosińska-Mamej
Tytuł Realizacje tekstowe prośby jako przejaw kompetencji komunikacyjnej młodzieży
Słowa kluczowe kompetencja komunikacyjna, makroakt prośby, realizacje tekstowe gatunku, młodzież
Strony 93-114
Pełny tekst
Tom 27

Streszczenie

Celem artykułu jest opis wyników analizy porównawczej próśb zrealizowanych przez młodzież z (zrekonstruowanym przez autorkę) ogólnym modelem makroaktu prośby. Punktem wyjścia prowadzonych rozważań jest charakterystyka semantyczna i pragmatyczna prośby oraz wyjaśnienie wykorzystanych w artykule pojęć z zakresu psychologii rozwojowej. Następnie autorka omawia podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma wspomnianymi wyżej modelami makroaktu prośby, wskazuje właściwości wieku dorastania wpływające na sposób formułowania przez młodzież makroaktów próśb oraz formułuje wnioski dotyczące kompetencji komunikacyjnej młodych Polaków.